SE MIG!

Björn Salomonsson Sälj, Värdskap Leave a Comment

När blev du hänförd av en säljare senast? När du säger till dig själv ”dom ser mig”. Vad var det som gjorde att du kände fullständigt förtroende, trots att du kanske aldrig träffat personen tidigare.

…och samtidigt, hur känns det när dom inte ser dig? När du inte får den uppmärksamhet du förtjänar.

3 – sekunders regeln.
När jag vintern 2014 stod som hovmästare på vår krog ÅREHYDDAN gav jag mig löftet gästerna skulle bli outstanding bäst sedd vid deras ankomst, men jag blev ganska snart varse om att bli sedd inte är samma sak som att repetera ”jag ser dig ! – jag ser dig !! – jag ser dig !!!”

Vissa gäster ville ena gången få en ”high-five” för att vid nästa besök chilla in, ta en latte och uppdatera sig på sociala media i lugn och ro.

Där lärde jag mig att betrakta varje gäst i tre sekunder för att ge mig stunden till reflektion. ”Ettusenett-ettusentvå-ettusentre”. Du hinner ta in många intryck på tre sekunder, för att bilda dig en uppfattning om hur du ska ta dig an mötet, känna in atmosfären, veta hur du ska få din kund/gäst/medmänniska sedd.

Jonathan på PERINI , han ser dig. När stamgästen bredvid slår sig ner serverar han snabbt den exakt rätta sorten dryck som gästen alltid beställer, och föreslår en pastarätt han tror sig att gästen är sugen på för denna kväll. Detta på ett naturligt sätt, inte konstgjort utan varmhjärtat. Tror ni gästen kände sig sedd?

Så enkelt och ändå så vitalt. Se mig.

Uppgift:
När du blev hänförd av en säljare senast, och vad det var som gjorde att du kände förtroende för hen. Vilka egenskaper har en bra säljare? Skriv ner, reflektera.

De egenskaper du skriver på lappen är troligtvis de egenskaper du själv bör leva upp till i din relation till andra, oavsett det är din kund, gäst, partner eller medmänniska.

Vill du vet mer? Jag ska lära dig allt jag kan! Läs mer om mig HÄR.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *