I Norge finns en restaurangkedja som satsar på färska örter, grönsaker och vegetariskt. De lägger stor kraft på marknadsföring för att få folk att komma och de har byggt ett snyggt och fräscht koncept där man blir sugen att besöka stället. Allt känns superfräscht och väl genomtänkt – tills man kommer dit och ska beställa…
”Alltså, jag blir inte speciellt sugen att beställa när jag möts av en trött basilika. Kan någon av er plocka bort dem så att man blir mer taggad att beställa?” Säger jag till personalen när jag kommer fram.
”Jag är för kort, jag når inte upp”. Får jag till svar.
Har ni tänkt på vad många ställen som satsar allt på ”above-the-line” marknadsföring och bygger fina koncept för att vi ska besöka deras verksamheter, men när man väl kommer fram så synkar inte mottagandet med det man marknadsför som koncept. Då blir besvikelsen än starkare när man byggt upp en förväntan. Kanske det var en slump i detta fall, vad vet jag, men intrycket av upplevelsen där man ska beställa består.
Ingen vill möta en trött basilika när man kommer fram, oavsett det är en krukväxt eller det är du och jag. Vi kan ju också råka bete oss som en trött basilika.
Om du vill:
Tänk ”Hur ser det ut när du kommer till en butik, restaurang, eller för den delen in i ett kundmöte.”
Skriv ”Om du gör en kontroll på din egen verksamhet, hur skulle du då skriva ditt första intryck av vad du egentligen ser? Lirar det med din marknadsföring av din verksamhet, eller möts man av en trött basilika?”