Den osynliga gränsen

Björn Salomonsson Sälj

Ibland önskar jag att jag var lite mer som Houdini. Han som var Utbrytarkung och öppnade upp alla lås han fann på sig själv. Det innebar att han passerade den osynliga gränsen.

Vinäger

I början på 1990 talet lanserade varumärket ZETA en premiumserie vinäger. På den tiden hade vinäger ett smalt användningsområde med ganska låg kvalité. Jag var en stolt säljare med distrikt Mälaren och stod vid ett tillfälle i kö till inköparens kontor på BIG INN, ICA-butiken i Köping. I min hand höll jag ett förslag med totalt 24x vit, 24x röd, 12x balsamvinäger. Total 60 flaskor.

Tiodubbla

I samma stund jag klev in på inköparens kontor fick jag en ingivelse. Det innebar att jag skrev en nolla efter varje rad och presenterade 240x vit, 240x röd, 120x balsamvinäger. Det blev 600 flaskor, tio gånger så mycket som jag först tänkt. Jag presenterade mitt förslag och fick frågan ”Hur har du tänkt dig att det här ska fungera? Hur kommer det gå till?”

”Jo, det fungerar så att vi skapar en medelhavsvecka. Jag pratar med andra leverantörer som har medelhavsprodukter, kan komma hit och spela italienska låtar på gitarr, och får hit äkta italienare som kan bjuda på dessa produkter i några dagar. Kanske någon från Italienska ambassaden kan komma och prata om Italien, jag hjälper er. Det innebär ökad vinst. svarade jag med en viss vånda. Hade ju kört lite på volley här…

”Bra” sa inköparen. ”Vi har haft LG-möte nu på morgonen och sökte efter något nytt vi kan köra. Ett medelhavstema blir kanon, du får förtroendet, vi kör”

Man får inte allt man ber om. Det kom ingen från ambassaden. Inte heller någon heläkta italienare. Men en kollega från ZETA kom, hon var fantastisk och pratade vinäger med Köpingsborna, jag spelade Italienska låtar, det blev en superbra vecka för butiken med medelhavstemat.

Fokusera på verktygen

Ok, det är tur att det är lång hållbarhet på vinäger, för 600 flaskor är många flaskor… men har ni tänkt på hur lätt det är att säga ”det går inte” istället för att tänka ”vilka verktyg och hjälpmedel behöver jag för att tiodubbla mitt mål?” Man kanske inte får alla verktyg, men det är troligtvis större möjlighet passera den osynliga gränsen man ofta sätter upp för sig själv om man funderar på verktygen man behöver istället för hindren man har framför sig.

The ”F-word”

Glöm bara inte att ha koll på the ”F-word”… i det här fallet ”hur kommer det fungera?” Om du inte har en bra plan på hur det kommer fungera tappar du högst troligt förtroendet.

Kollegorna hörde att det gick att sälja 600 flaskor på en kampanj. Det budskapet fick effekten att fler order skrevs. Vi hade passerat den osynliga gränsen, som man allt för ofta sätter upp framför sig själv som en begränsning. Som ett lås vi sätter på oss själva.

Hitta dina lås.

Ibland önskar jag att jag var lite mer som Houdini. Han som var utbrytarkung och som öppnade upp alla lås han fann på sig själv. Alla utom det sista…

Om du vill:

Tänk ”Vilka verktyg eller hjälpmedel behöver jag för att tiodubbla mitt mål. ”

Skriv ”3 tillfällen du gett upp. Försök hitta några verktyg på minst ett av de tillfällena som skulle kunna fungera om du fått dem till din hjälp. Skulle något hjälpt dig nå en bit till ditt mål? ”

Vill du veta mer, kontakta mig så ska jag lära dig allt jag kan.